Saturday, January 19, 2008

Wiener & Hvid Bourgogne...


Hvad spiser og drikker man til Melodi Grand Prix - sidste år var det rød bourgogne, hvos jeg husker ret. Men da Salling havde kalv på bud, lød menuen på wiener med peberrod, capers, brasede og benfri. Til vegetaren var fiskemandens bud paneret filet af lange. Wiener er for mig hvidvin, og ikke rød. Og selvom der sikkert var masser af liv tilbage i Louis Carillon, Puligny Montrachet, 2004 (www.vignoble.dk, 595 kr,-) var det den, som vi begge havde lyst til at smage på denne traditionelle dag. I mine øjne en af de fem bedste producenter af hvid bourgogne. Og der er jo ikke meget andet end at sige, at det næsten ikke bliver bedre. Delikat, fed og masser af mineralskhed - tilpas syre og sødme. Elementer af tropisk frugt og ristet nød (måske endda pinjekerne eller mandel). Men så elegant og forfinet at man bliver glad og tilfreds, og selvom man ved at danskerne valgte at stemme Amin Jensen og hans tribune til Luciano Pavarotti videre i Grand Prix´et.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mums! Men jeg bliver nødt til at spørge... var det ikke den vi to skulle have smagt efterfulgt af Quintarellis valpolicella? :)

Jeg fik ikke rigtigt gjort noget ud af den gastronomiske del af grand prix'et, og det er jeg egentlig glad for - jeg tror bare det var kommet op igen da Amin Jensen gik igang! Magen til vammel elskovserklæring pakket ind i utålelig folkelig talentløshed skal man da lede længe efter! Min økologiske Grambogaard burger fra Bull kunne lige nøjagtig holde sig indenbords, og det skyldes nok mest af alt at 300gr. bøffen havde blokeret muligheden for exit mod nord!

2:43 AM  

Post a Comment

<< Home