Saturday, March 04, 2006

Giganternes Møde - Fredag d. 3. marts 2006

Fredag d. 3 marts var scenen sat til Giganternes Møde. Jeg havde igennem flere år set frem til den aften, hvor vi endelig skulle "pelse" nogle af de eksklusive flasker, som jeg i mange år havde kigget på i kælderen. Aftenen blev afholdt hos Knagsted på Udsigten i Hadsund i selskab med Niels Jørgen "Fiffi" Bundgaard med hustru samt jeg selv og min kæreste Betina. Et passende antal når det er så store sager der skal smages på. Aftenes program:

Richebourg, 1991, Domaine Romanee Conti
La Tásche, 1983, Domaine Romanee Conti

Richebourg, 1983, Lupé Cholet

Barca Velha, 1983, Ferreira
Grange, 1982, Penfolds

Chateau Langoa Barton, 1982, Saint Julien
Chateau Langoa Barton, 1976, Saint Julien

Vieux Chateau Certan, 1986, Pomerol
Chateau Pichon Longueville, 1992, Paulliac
Corton, 1988, Hospices de Beaune

Quarles Harris Port, 1940


Et spændende møde med flere vine jeg aldrig havde smagt før. Blandt andet Australiens store flagskib Penfolds Grange, Bin 95, 1982. En vin som jeg havde "fornøjelsen" af at skulle smage blindt. De to gamle sad og gnækkede højlydt: "Kom så junior, hvad er det så?" Jeg skal gerne indrømme, at denne vin var umulig for mig at gætte. Så gammel shiraz udvikler sig i en retning jeg ikke havde regnet med. Mit udgangspunkt var Bourgogne, da jeg syntes den havde noget hindbær og en blødhed, som jeg kunne genkende. Men det blev oversat til højlydte grin fra de to gamle genier og jeg gav op. Men en vin der havde klaret sig flot, dog havde den toppet men den var på ingen måder færdig. Masser af friske bær i næsen samt en behagelig men stringent fylde. Dog manglede den en smule sødme for at være perfekt. Men en vin jeg vil huske, især for mit pinagtigte gætteri.

"Himlen åbnede sig og Gud skabte Domaine Romanee Conti" - Denne linje burde være indskrevet i bøgernes bog. Der er noget magisk over vine fra netop dette sted. Jeg har svært ved at forklare det, men kompositionsmæssigt er det perfekt. Som man kan læse på Bloggen havde jeg på min fødselsdag fornøjelse af at smage La Tásche 1991, en oplevelse som jeg sent glemmer. Men aftenen skulle bidrage med mere til mit venskab med Romanee Conti.

La Táche 1983 og Richebourg 1991

Når man begynder at drikke vin er der mange spørgsmål der kommer på bane. Druetyper, lageringstid, vinpriser, osv. Ligeledes har almindelige weekend vinnydere mange spørgsmål og mange af dem jeg bliver stillet i mit hverv som ansat i Bilkas vinafdeling er: "Kan man virkelig smage forskel på en flaske til 300 kr. og til 1000 kr. Svaret er "JA". Det syntes jeg disse to vine understreger. For der er en meget stor forskel på vine og DRC vine er noget af det ypperligste jeg nogensinde har smagt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home